Andrea Mantegna (1431-1506)
Vanwege zijn fresco's en schilderijen, die getuigen van voor die tijd
grondige kennis van perspectief, anatomie en verkortingen, die vol zitten
met reminiscenties aan de Romeinse cultuur, behoort Andrea Mantegna
tot de belangrijkste 15de eeuwse Italiaanse renaissancekunstenaars,
Hij was hoofdzakelijk werkzaam in Mantua. Daar maakte hij ondermeer
plafond- en wandschilderingen in de 'Camera degli Sposi' van het paleis.
[10]
Ritorno Da Roma Del Cardinale Gonzaga
Mantegna, Andrea
Buy posters at AllPosters.com
Als hoofdpersoon in de verspreiding van de figuratieve humanistische
kunst in Noord-Italie vernieuwt Mantegna de stijl van de wereldlijke
en kerkelijke schilderkunst met een grandioze en doorleefde herlezing
van de klassieken. Mategna is een leerling van Frencesco Squarcione
in Padua, maar is tevens op de hoogte van wat Donatello en andere Toscaanse
kunstenaars in dezelfde periode bereiken. Mantegna debuteert op jonge
leeftijd met de fresco's in de heremietenkerk in Padua, even na 1450.
Het drieluik op het hoofdaltaar van de Veronese
basiliek van San Zeno (1458) toont duidelijk het karakter van zijn
kunst: monumentale plastische figuren in een architectonische en perspectische
omgeving. Uit deze tijd stamt het contact met zijn zwager
Giovanni Bellini, een fundamentele etappe in de verspreiding van
de renaissancekunst in de Veneto. In 1460 wordt Mantegna hofschilder
van de Gonzaga's. Vanaf dat moment verlaat hij Mantua alleen voor een
paar reisjes in Toscane en naar Rome. Een emblematisch meesterwerk voor
zijn lange periode in Mantua is de beroemde Camera degli sposi in het
Palazzo Ducale (ca. 1475), een revolutionair ontwerp in een virtuoze
uitvoering. Als gepassioneerd liefhebber van architectuur blijft Mantegna
zoeken naar een expressieve vorm die vergelijkbaar is met de klassieke
kunst. Hij kiest daarbij vaak voor klassieke onderwerpen, zoals bij
de grote temperaschilderijen van de Triomfen van Caesar (1480). Het
raffinement van deze composities is ook te vinden in de altaarstukken,
zoals de Madonna della vittoria (1495, Parijs, Louvre). In 1497 begint
Mantegna met decoratie van de privé-studeerkamer van Isabella Gonzaga
volgens een complex humanistisch programma. Mantegna maakt twee mythologische
composities, die beide in het Louvre hangen. In de laatste fase van
zijn carrière wijdt de meester zich ook, bij wijze van expiriment, aan
grafische technieken. [14]
Camera Picta II
Mantegna, Andrea
Buy posters at AllPosters.com
|