Late Renaissance of Maniërisme (1530-1600)
Er zijn vele definities in omloop over het woord
maniërisme die elkaar inhoudelijk gezien niet volledig dekken. Deze
uitleg zal zich richten op de meest gangbare opvattingen omtrent dit
begrip. Gewoonlijk wordt het maniërisme gerekend tot de renaissance.
Men deelt de renaissance dan op in vroege
renaissance (1420-1500), hoge renaissance
(1500-1530) en het maniërisme (1530-1600). Bij deze indeling hoort echter
een kantekening. Het oeuvre van sommige kunstenaars die gerekend worden
tot de hoge renaissance bevat werk wat soms geruime tijd na 1530 vervaardigt
is. (Michelangelo stierf
immers pas in 1564 en Titiaan in 1576). Dit
werk wordt echter wel tot de hoge renaissance gerekend. Men spreekt
gewoonlijk van Maniërisme als de kunstenaar in kwestie na 1520 zijn
gerijpt.
The Dream of Alessandro Farnese
Tintoretto, Jacopo
Buy posters at AllPosters.com
Andere voorwaarden betreffende het maniërisme is
de stijl. Het maniërisme is sterk beïnvloed door het werk van Titiaan,
Rafaël en Michelangelo.
Terwijl tijdens de vroege renaissance en de hoge
renaissance het natuurlijke en harmonie nagestreefd werd in de beeldende
kunst werd gedurende het maniërisme het kunstmatige en disharmonie nagestreefd.Allerlei
regels betreffende bijvoorbeeld de weergaven van de mens die gebaseerd
waren op de klassieke kunst en de natuur (anatomie) werden losgelaten.
In plaats van de klassieke geproportioneerde figuren kwam men tot lange
en zeer slanke figuren met relatief kleine hoofden. Ook in de architectuur
neemt men afstand van veel regels die er geformuleerd waren om harmonie
en het klassieke schoonheidsideaal te bereiken.
Madonna & Child on the Clouds
Parmigianino
Buy posters at AllPosters.com
De kunst van het maniërisme is dynamischer
en soms zelfs wat pathetisch. Het maniërisme vormt dan ook
een overgangsvorm tussen de renaissance en de barok. Vertegenwoordigers
zijn bijvoorbeeld Parmigianino, Tintoretto, El
Greco, Giovani Bologna, Guilio Romano en Giorgio Vasaci
|