Gauguin (1848-1903)
Three Tahitians
Gauguin, Paul
Buy posters at AllPosters.com
Paul Gauguin heeft in 1883 (35 jaar oud) gekozen voor het
kunstenaarsschap. Hij gaf daar een succesvolle carrière
als effectenmakelaar voor op. In Parijs had Gauguin met
de impressionisten
geëxposeerd. In 1886 vestigt hij zich in Pont-Aven.
Hij heeft op dat moment een eigen stijl ontwikkelt onder
invloed van Bernard. Deze bouwde het doek op uit kleurige
vlakken. Het daaropvolgende jaar ging hij naar Martinique.
Zijn verttrek uit Parijs en de tocht naar Martinique waren
het gevolg van een zoektocht naar mensen die nog niet door
het moderne beschaving en het stadsleven waren beschadigd.Ondanks
dat de mythe van de edele wilde zeer oud is, is hij de eerste
kunstenaar die een poging onderneemt om terug te keren naar
tot de primitieve staat.Toen hij in het voorjaar van 1888
terugkeerde in Pont-Aven oogstte hij bewondering bij andere
schilders. Al snel sprak men over de school van Pont-Aven.
In 1888 schreef hij ‘ Kunst is een abstractie, destilleer
haar uit de natuur, droom erover, en denk meer aan de artistieke
scheppingen die eruit ontstaat dan aan de natuur’.
In 1889 werd hij de centrale figuur van de synthtisten geworden.
In 1891 ging Gauguin naar Tahiti. Dit was het gevolg van
zijn afkeer tegen de westerse cultuur. In Tahiti hoopte
hij een beschaving te vinden die puur en onbedorven was.
Een samenleving zoals in het aardse paradijs of arcadia.
In Tahiti werd zijn kleurgebruik iets exotischer. Hij schilderde
daar de inheemse bevolking, de natuur en allerlei symbolische
taferelen die ingegeven waren door deze nieuwe omgeving.
Toch verandert zijn stijl niet wezenlijk. Opvallend is dat
hij allerlei reproducties had meegenomen, o.a. van het fries
van het Pantheon en Rembrandt.
Dit is opmerkelijk aangezien hij naar Tahiti ging om zich
verlossen van het westerse culturele erfgoed. Zijn schilderijen
worden daardoor eclectisch. Zijn werk is antinaturalistisch
en doet een beroep op het subjectieve terrein van de dromen
en het onderbewuste. Hij heeft zich heeft daarbij veel vrijheden
gepermitteerd op het gebied van beeldend zaken zoals ritmische
effecten, lijnvoeringen kleur. Om die redenen is hij belangrijk
voor jongere kunstenaars
|