Iannis Kounellis
(1936, Piraeus)
Iannis Kounellis toont in zijn oeuvre interesse voor oude culturen, vooral voor de Griekse en de Romeinse klassieke oudheid. Ook refereert hij regelmatig aan de renaissance en byzantium. Objecten die verwijzen naar deze oude culturen gebruikt hij vaak in zijn eigen werk. Deze interesse voor de oudheid is deels door zijn afkomst te verklaren; hij is een Italiaan van Griekse oorsprong. In 1956 vestigde hij zich in Rome.
Kounellis is één van de bekendste kunstenaars uit de Arte-Povera-beweging. In zijn oeuvre speelt vergankelijkheid een belangrijke rol. Er wordt naar verwezen in de vorm van brokstukken en vuur (rooksporen, soms zelfs echt vuur). Loutering door vernietiging is eveneens een terugkerend gegeven in zijn werken.
In 1969 choqueerde hij de conservatieve kunstliefhebbers door in Galleria l’Attico in Rome 12 levende paarden als essentieel onderdeel van zijn kunstwerk te presenteren. De galerie stonk naar de paarden, hun plas en poep. Naar aanleiding van dit kunstwerk raakt hij meer geïnteresseerd in het ensemblewerk. Theater werd een onderdeel van zijn kunst terwijl werken als rekwisieten achterbleven.
|