Pitura metafysica
Deze term heeft betrekking op de schilderijen die Giorgio
De Chirico (1888-1978) en Carlo Carrà vervaardigden
tussen ca. 1911 en 1920. De Chirico is de eerste die in
deze stijl werkte. De metafysische schilderkunst gaf een
vervreemde wereld weer, met behoud van realistische kenmerken
zoals het centrale perspectief. Vaak betrof het architecturale
taferelen waarin zowel de vormgeving van de omgeving als
de verlichting doen denken aan een theaterdecor. De langwerpige
schaduwen teken zich hard af en versterken het gevoel van
dreiging. Vervreemding ontstaat ook doordat er verschillende
objecten naast elkaar zijn weergegeven, terwijl de schaal
niet correspondeert. De schilderijen zijn beladen met een
dreigende, nostalgische en mysterieuze sfeer. Beelden en
etalagepoppen vervangen vaak de mens.
La Grande Torre 1913
De
Chirico, Giorgio
Buy
posters at AllPosters.com
De Chirico en Carrà geloofden dat de kunstenaar
in staat was de realiteit,die verschool achter de alledaagse
werkelijkheid, zichtbaar te maken. Kunst had daardoor een
profetische waarde gekregen. De metafysische schilderijen
van De Chirico werden bijzonder gewaardeerd door de surrealisten.
Er waren nog vele anderen die door deze stijl werden geïnspireerd,
waaronder George Grosz en Oskar Schlemmen
|