De stijl (1917-1931)
De Stijl is een groepering die bestaat uit beeldende kunstenaars,
architecten, ontwerpers en schrijvers. De Stijl ontstond
rond 1917 in Nederland. Theo van Doesburg ( 1884-1931),
Piet Mondriaan (1872-1944) en Jacobus Johannes Pieter Oud
(1890-1963) hebben de groep opgericht in Amsterdam.Theo
van Doesburg speelde daarin een centrale rol. Tot de eerste
leden behoorden eveneens Bart van der Leck ( 1876-1958),
Georges Vantongerloo ( 1886-1965) en Robert van het Hoff
(1887-1979). Mondriaan sprak van neoplacicisme. Van der
Leck, Vantongerloo, Van Doesburg en Mondriaan hadden eerder
samengewerkt, in een abstracte stijl die veel overeenkomsten
vertoont met De Stijl. Rietveld voegde zich later bij de
beweging.
Composition (Blanc-blue)
Mondriaan,
Piet
Buy
this Art Print at AllPosters.com
Theo van Doesburg en Piet Mondriaan waren de theoretici
van de groep. Hun ideeën werden verspreidt via het
tijdschrift De Stijl. De Stijl stond voor absolute abstractie
en een vergaande versobering van het beeldende vocabulaire
tot elementaire middelen. Uiteindelijk werkten zij enkel
met primaire kleuren (rood, geel en blauw), wit, zwart,
grijs en horizontale- en verticale-lijnen. Hun doel was
een universele beeldtaal te creëren die gebaseerd was
op de wetten die het universum beheersen. Het universele
karakter zou regionale en nationale verschillen opheffen.
Ze dachten op deze wijze bij te dragen aan de wereldvrede.
Ze waren dus van mening dat kunst de maatschappij kon veranderen.
Cafe De Unie, 1925
Oud,
J.J.P.
Buy
this Art Print at AllPosters.com
De Stijl is geïnspireerd door het kubisme. Ze vonden
hun eigen minimalistische beeldtaal en de abstractie een
logische consequentie van het kubisme. Rond 1920/21 hadden
enkele leden de beweging verlaten, o.a. Vantongerloo, Severini,
Van der Leck, Van ’t Hoff en Oud. Tegelijkertijd sloten
zich leden uit heel Europa aan waaronder El Lissitsky en
Jean Arp. Rond 1924 kreeg van Doesburg belangstelling voor
de diagonale lijn. Deze werken waarin de diagonale lijn
een grote rol speelt noemde hij elementarisme. Dit leidde
tot een conflict met Mondriaan. Laatstgenoemde stapte hierdoor
uit de beweging. De dood van Van Doesburg in 1931 en de
opkomst van het fascisme droegen bij aan het einde van De
Stijl. Hun ideeën omtrent de maakbaarheid van de samenleving
bleken immers niet reëel. Hun invloed in de loop van
de kunstgeschiedenis bleef echter van groot belang
|